Reviews stimuleren webkoop

Gebruikersbeoordelingen ofwel reviews op internet spelen een belangrijke rol in aankoopbeslissingen, of ze nu positief of negatief zijn. Webshops stimuleren met cadeaus en geld het schrijven ervan, maar hoe betrouwbaar zijn ze?

Gebruikersbeoordelingen ofwel reviews op internet spelen een belangrijke rol in aankoopbeslissingen, of ze nu positief of negatief zijn. Webshops stimuleren met cadeaus en geld het schrijven ervan, maar hoe betrouwbaar zijn ze?

In het begin was ik best tevreden over bol.com. Maar na de laatste drie bestellingen die ook drie keer niet geleverd konden worden, ben ik er toch wel behoorlijk klaar mee! Ben vooral pissig over de misleidende levertijd’’, schrijft ene Jenny op shoppingervaring.nl. Over datzelfde bol.com schrijft Danie: ,,Prima bedrijf. Fijne overzichtelijke gebruiksvriendelijke website. Ze houden je prima op de hoogte als er vertraging is opgetreden. Ik kan niet eens een klacht bedenken en ik bestel er al jaren.’’

Zijn zulke tegengestelde reviews zinvol? Toch wel. Kopen op internet is namelijk een kwestie van vertrouwen. Je ziet niemand, kent niemand en spullen die je alleen op een plaatje ziet kun je ook elders kopen. Wat maakt dan dat de een kiest voor Wehkamp en de ander voor Bol.com, accu-shop.nl, de laptopshop.nl of veiligkopen.nu? Prijsverschillen? Uitstraling? De garantie van een brancheorganisatie? Koperservaringen? Vast allemaal, maar koperservaringen worden in webshopland sterk bepalend gevonden. Ze zijn een ’trustfactor’ en zorgen voor extra bezoekers en dus inkomsten voor webshops en vergelijkingssites. De combinatie van positieve én negatieve reacties draagt bij aan vertrouwen.

Bron: Haarlems Dagblad

Publicatie: 18 april 2011

Terug naar het overzicht

Professionele online feedback tools voor bedrijven en webshops. Geïnteresseerd?