Misbruik van rich snippets in de organische resultaten

Met het uitbreiden van de advertentiemogelijkheden in Google is het steeds lastiger om op te vallen in de organische resultaten. Rich snippets bieden een mogelijkheid om meer aandacht te krijgen voor je organische zoekresultaten. De populariteit hiervan neemt snel toe, maar hiermee ook het misbruik.

Wat zijn rich snippets

Via rich snippets kunnen extra gegevens aan webpagina’s worden toegevoegd. Google gebruikt deze gegevens om de organische resultaten te verrijken met bijvoorbeeld sterren (reviews), persoonsinformatie, recepten of zelfs video’s.

Reviews (recensies)

Met name recensies worden steeds vaker ingezet om meer verkeer naar een website te genereren. Het zijn één van de meest eenvoudige snippets om te implementeren en het zorgt bijna direct voor meer verkeer. Of de rich snippets helpen om hoger te scoren blijft onbekend, maar door de hogere click-through-rate (CTR) zien de meeste websites direct hun bezoekersaantallen stijgen.

Implementatie

Om de sterren in Google Adwords te krijgen moeten de beoordelingen op onafhankelijke websites staan. Voor organische reviews zijn enkel rich snippets voldoende. Hierdoor kan iedereen een pagina de gewenste beoordeling geven, wat gevoelig is voor fraude.

Misbruik: Homepage

Oorspronkelijk werden de rich snippets enkel op websites met zeer veel autoriteit weergegeven (IMDb, LinkedIn, etc.). Zodra deze grens werd verlaagd, plaatsten veel websites beoordelingen op hun homepage. De richtlijnen van Google zeggen echter duidelijk:

Momenteel zien we wel dat Google zijn richtlijnen steeds beter gaat naleven, omdat veel websites hun homepage wel voorzien van rich snippet mark-up zonder dat zij daar reviews hebben staan of ze linken alleen naar de onafhankelijke reviewsites. Ook komt het voor dat websites webshopreviews 'vermommen' als productreviews, ook dit is in strijd met de richtlijnen. Het resultaat hiervan is dat Google tegenwoordig nauwelijks meer rich snippets toont wanneer deze zonder reviewcontent op de homepage worden geïmplementeerd.

Waar ligt de grens?

De voorgaande technieken worden door een groot aantal websites toegepast. Vaak gebruiken ze hun beoordelingen van een reviewsite als onderbouwing voor hun sterren. Google zegt echter dat de reviews duidelijk moeten gaan over het specifieke onderwerp of product van de pagina. Onafhankelijke leveranciers van klantfeedbacksystemen zoals The Feedback Company geven dan ook aan dit niet standaard in hun widget te ondersteunen en omdat het niet bekend is wat Google hier aan gaat doen in de toekomst raden ze het manipuleren hiervan dan ook af. 

Het aantal websites dat dit soort praktijken toepast, neemt snel toe. Afgelopen halfjaar stuurde Google hierin bij door ze minder snel weer te geven, met name bij het gebruik op homepages. Toch worden er ook nog een flink aantal van deze snippets vertoond, wat zorgt voor oneerlijke concurrentie ten opzichte van websites die de richtlijnen wel naleven. De verwachting is dan ook dat, dit misbruik door Google in de toekomst nog harder wordt bestraft.


Lees het complete artikel van Pieter Voogt met voorbeelden van websites in de praktijk, op Marketingfacts.nl

Publicatie: 25 september 2012

Terug naar het overzicht

Professionele online feedback tools voor bedrijven en webshops. Geïnteresseerd?