Consumenten: tips & tricks veilig online winkelen

Wij Nederlanders zijn één van de koplopers op het gebied van online winkelen. Dit bracht het Centraal Bureau van Statistiek uit in een nieuwsartikel in juni 2016. Wij staan op nummer 5 binnen de EU met het aantal consumenten dat online winkelt. Sinds 2006 is het aantal Nederlandse online shoppers zelfs verdubbeld. Waarom? Dat is duidelijk: online winkelen brengt nou eenmaal veel voordelen met zich mee. Geen ellenlange rijen bij de kassa, makkelijk prijzen vergelijken en een uitgebreid assortiment. En dit allemaal wanneer het ons uitkomt, zelfs vanaf de luie bank.

 

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/24/meer-nederlanders-shoppen-online

 

Alle voordelen komen helaas ook met een gevaar. Zo zijn er oplichters, fraudeurs, maar ook onprofessionele ondernemers, die misbruik maken van verkoop op afstand of afspraken niet nakomen wanneer je er wel op gerekend had. Nu wij allemaal steeds vaker consumeren op webwinkels wordt het daarom steeds belangrijker om veilig online te winkelen. Gelukkig zijn er handige tips & tricks die ons helpen om het goede van het kwade te scheiden en zekerder kunnen maken dat jouw nieuwe schoenen, oorbellen, telefoon of gereedschap netjes bezorgd worden. 

Tip 1. Check KvK-nummer
Iedere ondernemer in Nederland dient zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Alle webshop eigenaren horen dus een KvK-nummer te hebben. Zij zijn verplicht deze te vermelden op de website. Als je een website bezoekt, controleer dan of dit nummer te vinden is. Dit nummer kan je vervolgens weer opzoeken in het online KvK register op https://www.kvk.nl/. Als het nummer niet te vinden is, is er een grote kans dat deze webshop niet legaal verkoopt. Daarnaast kan de datum van inschrijving je ook al aanwijzingen geven. Webwinkels die langer dan één jaar ingeschreven staan hebben inmiddels een trackrecord. Webwinkels die korter dan één jaar staan ingeschreven kunnen natuurlijk ook gewoon eerlijke starters zijn, maar het loont de moeite dit even goed na te gaan!

Tip 2. Check contactgegevens
Naast het KvK-nummer zijn webwinkeliers ook verplicht om hun (zakelijke) contactgegevens te delen. Het adres, telefoonnummer en e-mailadres zouden terug te vinden moeten zijn op de website. Zijn deze gegevens nergens te vinden? Dan kan het een beter idee zijn om ergens anders jouw nieuwe iPhone 7 aan te schaffen.

Tip 3. Verzamelt de webshop online reviews?
In een onderzoek van E-tailing onder 1200 consumenten is gebleken dat 98% van de ondervraagden reviews leest voor het maken van een beslissing over een online aankoop. Een andere manier om de betrouwbaarheid te beoordelen is door te kijken naar onafhankelijke reviews van uw voorgangers. Hier is ‘onafhankelijk’ een belangrijke term. Laat de webshop zich beoordelen door een externe partij of is er alleen een gastenboek te vinden waar iedereen wat kan plaatsen? Hoe staat het met de klanttevredenheid van de klanten? Dus als de webshop onafhankelijke reviews verzamelt én positief scoort zal het hoogstwaarschijnlijk goed zitten.

Tip 4. Certificaat of keurmerk
In Nederland zijn er verschillende keurmerken en certificaten die de veiligheid van webwinkels erkennen. Deze partijen controleren de webshops aan de hand van een checklist om te bepalen of de webshop aan bepaalde eisen voldoet. Bij de aanwezigheid van (meerdere) keurmerken of certificaten is de webshop waarschijnlijk betrouwbaarder dan een webshop die deze niet heeft. Let wel op: keurmerken doen een moment opname en herhalen deze niet vaak. Reviews geven daarom vaak een betrouwbaarder beeld van het huidige handelen van een onderneming. Het is verstandig om deze tips & tricks voortaan toe te passen met een ander belangrijk element: het gezond verstand! Meestal kan je al snel aan een website zien of deze betrouwbaar is of niet. Als je er een slecht gevoel over hebt en de prijzen lijken te mooi om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo. 

Publicatie: 30 november 2016

Terug naar het overzicht

Professionele online feedback tools voor bedrijven en webshops. Geïnteresseerd?