Tips Google Shopping

10 tips

Uit alle vragen en oplossingen hebben we een overzicht gemaakt met 10 tips om bij je Google Shopping implementatie rekening mee te houden:

1. Merknamen
Gebruik in de titel, als dit mogelijk is, altijd de merknaam van het product. Dus bijvoorbeeld niet ‘jurk’ maar ‘Esprit jurk’. Uit de eerdere inzet van Google Shopping bij klanten in Duitsland en Engeland is gebleken dat het toevoegen van de merknamen een aanzienlijke verkeersimpuls op kan leveren.

2. Zoekwoorden gebruiken
Gebruik ook zoekwoorden in de titels van je producten. Je kunt wel een ‘Replay Sneaker’ aanbieden, maar wil je ook gevonden worden op ‘herenschoenen’ of ‘schoenen’ dan dien je deze woorden wel in de product titel op te nemen.

3. Consistentie
Bouw de feed consistent op en voorkom zoveel mogelijk vreemde zaken zoals HTML code. Variabelen in de product feed dienen altijd met kleine letters geschreven te worden.

4. URL’s taggen
Zorg dat je Google Shopping URL’s tagged met bijvoorbeeld Google Analytics: je ziet dan heel goed waar je verkeer vandaan komt, wat het oplevert en waar je op bij zou kunnen sturen.

5. GTIN / gegevenskwaliteit feed
Google geeft aan dat vanaf 3 mei 2011 voor alle producten unieke product-id’s (GTIN) vereist zijn, behalve voor producten in de categorie ‘Kleding’ en op maat gemaakte producten. Dit betekend dat een EAN, MPN, ISBN of UPC code verplicht is.

Voor bijvoorbeeld een wijnverkoper zou dit dus ook moeten, wat onmogelijk is aangezien elke duurdere wijn geen EAN code heeft, enkel de fabriekswijnen.

Google geeft in dat geval de volgende melding “Sommige van uw items bevatten geen geldige unieke product-id’s. Voeg geldige unieke product-id’s toe. Als u dit niet doet, is het mogelijk dat geen van uw items in de zoekresultaten van Google wordt weergegeven.”

Voor de situaties waarbij er geen GTIN beschikbaar is, kun je bij Google een uitzondering aanvragen voor je account, dit kan via dit formulier. Let op dat deze uitzondering alleen geld als er echt voor jou type product geen GTIN codes zijn.

De GTIN code blijkt ontzettend belangrijk te zijn! We hebben gevallen gezien waarbij een enkel streepje in het GTIN nummer er voor zorgde dat alle producten werden afgekeurd. Let er dus op, dat als er iets niet werkt, het heel goed kan zijn dat het aan het GTIN nummer ligt.

6. Testfeed
Upload eerst via de handmatige mogelijkheid in het Merchant Center een testfeed met een paar regels met producten. Met de feedback die Google automatisch op die feed geeft, kun je de feed verder finetunen voordat je de volledige feed automatisch koppelt en in je backend inregelt.

7. Google Feedback
Neem de feedback die Google na verloop van tijd geeft over je feed in het Merchant Center serieus. De feedback over je feed is eigenlijk ook feedback over de opbouw/content van je website! Google geeft heel specifiek feedback over titels, beschrijvingen, etc.

8. Verschillende domeinen
Per account kan maximaal één domeinextensie worden gebruikt. Om de product feeds van de domeinen www.example.nl en www.example.com te koppelen dienen er helaas twee accounts aangemaakt te worden.

9. Verschillende landen folders
Stel dat je een .com domeinnaam inzet voor verschillende landen, met bijvoorbeeld .com/nl voor Nederland en .com/de voor Duitsland. Dan houdt dit in dat je voor alle feeds unieke ID’s moet hebben! Dus stel dat je ID’s optellen van 1 t/m 2000, dan moet je bijvoorbeeld voor Nederland er voor zorgen dat het ID 1nl t/m 2000nl wordt en voor Duitsland 1de t/m 2.000de. Anders pakt Google alleen de feed die het laatste is geïmporteerd en staat er slechts één land live.

10. Zorg voor reviews
Een van de belangrijke factoren voor het verkrijgen van hoge posities in Google Shopping zijn reviews. Op dit moment is dat een mix van reviews vanuit vergelijkingssites als Kieskeurig.nl en Beslist.nl, maar ook reviews vanaf Wehkamp.nl worden getoond.

Dat een product met reviews meer aandacht zal krijgen van een bezoeker is geen hogere wiskunde. Het is daarom zeer belangrijk om ervoor te zorgen dat je producten voorzien worden van recensies. Voor wie dat niet via een vergelijkingssite wil doen, is het ook mogelijke een aparte partij zoals The Feedback Company in te zetten, of natuurlijk zelf een review systeem op te zetten.

Reviews van die via het systeem van The Feedback Company zijn verzameld, worden automatisch opgenomen in Google Shopping en Adwords.

 

Professionele online feedback tools voor bedrijven en webshops. Geïnteresseerd?