Magento webshop koppelen aan Google Shopping

Begin vandaag nog, neem de voorsprong op uw concurrenten in Google, zorg dat u uw Magento webshop koppelt aan Google Shopping.

Nadat u deze koppeling activeert worden uw producten automatisch gesynchroniseerd met het Google Merchant Center. Vanuit het Google Merchant Center is het vervolgens mogelijk om reviews  te laten tonen in Google Shopping en in Google Adwords. Adwords advertenties met reviews zijn te herkennen aan de gele sterren hierdoor vallen uw advertenties extra op.


Aanmelden bij Google Merchant Center

Google Shopping is gekoppeld met het Google Merchant Center. Als eerste maakt u een account aan in het Google Merchant Center. Klik op de link om in te loggen of een account aan te maken: http://www.google.nl/merchants/


Uw domein verifiëren in Google Merchant Center

Om met zekerheid vast te stellen dat u de eigenaar bent van de webwinkel vraagt Google om uw domein te verifiëren. Volg hiervoor de stappen in de uitleg van Google.


Verplichte attributen in Magento

Voor u begint met het configureren van de koppelen is het aan te raden om alle verplichte attributen, zoals de staat van uw producten (nieuw, gebruikt, gerenoveerd) te koppelen aan uw producten. Hier ziet u de lijst met verplichte attributen voor een correcte werking van de koppeling met uw Magento webshop: http://www.google.com/support/merchants/bin/answer.py?answer=188494.

Het ‘ID’ attribuut is verplicht en kan bijvoorbeeld het SKU zijn van een product.


Het verplichte condition attribuut

Het ‘condition’ attribuut is waarschijnlijk een nieuw attribuut voor uw producten. Maar dit attribuut is verplicht. Zorg dat u het attribuut condition heeft gekoppeld aan alle producten.  Stel als default waarde ‘new’ in. Volg hiervoor de onderstaande stappen:

1. Ga naar catalogus -> attributen -> beheer attributen en maak een nieuw attribuut aan.

2. Vul de volgende velden in: Artibuutcode = condition, Scope = Systeem, Catalogus invoerype = Dropdown, Unieke waard = Nee.

3. Vul bij ‘beheer label / opties’ de volgende velden in: new (nieuw), used (gebruikt) of refurbished (gerenoveerd)

4. Sla het attribuut op en ga naar catalogus -> attributen -> beheer attributensets. Kies daar de attributenset met producten die u in Google Shopping wilt presenteren.

5. Sleep het attribuut van de rechterkolom naar de attributen in uw set.

Lees meer over het ‘condition’ attribuut in de Help van Google.

6. Sla de attributenset op.

7. Ga naar catalogus -> beheer producten en selecteer de producten die het attribuut ‘condition’ toegevoegd hebben gekregen. Klik op de dropdown ‘acties’ en kies ‘attributen updaten’.

8. Zoek het attribuut ‘condition’ en zet deze op ‘new’ en sla de instellingen op.


Verplichte attributen: GTIN, Brand en MPN

Voor Google Shopping is het verplicht om twee van deze drie attributen op te nemen in uw productfeed. Google geeft zelf aan dat het GTIN’s in Europa overeenkomen met de EAN’s van producten: http://www.google.com/support/merchants/bin/answer.py?answer=160161.

GTIN attribuut
Dit attribuut heeft meerdere opties. Afhankelijk van uw product en locatie kunt u kiezen uit:
UPC, EAN, JAN en IXBN. Als u bij uw producten in Magento al één van deze attributen heeft opgenomen, dan zal Google deze automatisch mappen/ synchroniseren met het GTIN attribuut van Google.


Brand
Het merk van uw producten.

MPN Dit staat voor ‘Manufacturer Part Number’. Ofwel: verkoopt u producten van een merk dat unieke codes meegeeft per product, dan kunt u dit attribuut gebruiken.

Product_type attribuut

Dit  attribuut staat niet in de verplichte attributen voor Nederland, maar volgens Inchoo is dit (in de Verenigde States) wel een verplicht attribuut. Wil je zeker weten dat je producten worden opgenomen en dat ook blijven, is het slim om dit attribuut ook mee te nemen.


Magento koppelen met Google Merchant Center

Heeft u alle attributen correct geconfigureerd?  Dan is het nu tijd om uw Magento webshop te koppelen met het Google Merchant Center. Hieronder de stappen die zijn doorlopen:
1. Eerst dient u een wijziging te doen in een core bestand van Magento. Vraag iemand met technische kennis van Magento.

Voeg onderstaande code toe aan app/code/core/Mage/GoogleBase/etc/config.xml, onder de , and tags:


Netherlands
NL
en_US
EUR
Euro
products
price

Krijgt u een error?

Lees hier het artikel en reacties op deze code: http://simplic.it/blog/magento-google-base.

2. Ga in Magento naar configuratie -> Google API. Vul uw loginggevens in en kies de juiste opties.

Als u niet de optie ‘Netherlands’ ziet, ververs dan uw scherm of probeer opnieuw in te loggen.

3. Ga naar Catalogus -> Google Base -> beheer attributen. Per attributenset gaat u de attributen ‘mappen’. Dit betekent dat u uw attributen uit Magento gaat koppelen met de attributen van Google Shopping. De volgende attributen hoeft u niet te mappen: Price, Link en Description, dat gebeurt automatisch.

4. Ga naar Catalogus -> Google Base -> beheer producten. Nu kunt u de producten naar GMC uploaden. Selecteer de producten die u wilt koppelen en klik op ‘verstuur’.

5. Ga naar GMC en controleer of de producten verschijnen.

Google voert een automatische check uit op de producten. Wanneer alles goed is ingesteld, krijgen de producten een groen licht. Daarna is het afwachten totdat Google handmatig de koppeling gaat leggen met Google Shopping, dit kan enkele dagen duren.


Houdt uw Shopping feed up-to date

Als u op de voorgaande manier uw producten naar Google Shopping upload, worden ze na 30 dagen automatisch verwijderd door Google. Google doet dit om de producten in Shopping actueel te houden. Let er op dat u dus steeds binnen 30 dagen de feed ververst.

Lees hier alles over reviews tonen in Google Shopping en Adwords



Bron: Michel Tel

Professionele online feedback tools voor bedrijven en webshops. Geïnteresseerd?