ZMOT (Zero Moment of Truth)


De manier waarop we winkelen verandert razendsnel en marketingstrategieën houden het op dit moment niet bij.  Of we nu op zoek zijn naar cornflakes, concerttickets of een huwelijksreis in Parijs, het Internet heeft veranderd hoe we beslissen wat we kopen. We zoeken naar online ratings en reviews, bekijken video’s en gaan op zoek naar diepgaande productdetails wanneer we het pad van een aankoop bewandelen. Marketing is geëvolueerd en moderne marketingstrategieën moeten evolueren met de veranderende vorm van winkelen, reviews zijn daarbij onmisbaar.



Het traditionele marketingmodel:

1. Stimulus (Stimuleren en adverteren)

2. FMOT (First moment of Truth: presenteren en verkopen)

3. SMOT (Second moment of Truth: ervaring in het gebruik)

De traditionele marketingstrategieën gaan er vanuit dat je zoveel mogelijk van deze momenten moet winnen om het verkoopproces tot een succes te maken. Nu is er dus een 3de moment bijgekomen. Nog voordat consumenten naar de (web)winkel gaan, gaan ze eerst zelf grondig op onderzoek uit. Bij Google noemen ze dit besluitvormingsmoment ZMOT  (Zero Moment of Truth). ZMOT gaat uit van het nulde moment van de waarheid. Daar waar we eerst uitgingen van Stimulus, FMOT (Eerste moment van de waarheid) en SMOT(Tweede moment van de waarheid), bestaat het besluitvormingsproces van de moderne consument uit 4 stappen.




Het winnen van het nulde uur van de waarheid is voor Google zelf zo belangrijk dat Jim Lecinski, Google's Managing Director Sales & Service en ZMOT evangelist, er een eBook over heeft geschreven. Jim deelt wat je moet doen om als winkel vooruit te komen op dit kritieke moment, ondersteund door marktonderzoek, persoonlijke verhalen en inzichten van executives van o.a.: General Electric, Johnson & Johnson en VivaKi. Reviews en klantfeedback spelen in dit verhaal een belangrijke rol.

Als je een marketeer, een CEO, een verkoper of een aspirant ondernemer bent, dan zal dit eBook over marketingstrategieën en ZMOT je helpen te begrijpen waarom deze verschuiving in het marketinglandschap heeft plaatsgevonden en laten zien welke strategieën je kan volgen om het ZMOT moment te winnen. De eerste stap is in ieder geval dichtbij, een professioneel klantfeedbacksysteem van The Feedback Company.


Professionele online feedback tools voor bedrijven en webshops. Geïnteresseerd?